Computer og IT

Kunderne presser markedsføringen digitalt

Kunderne presser markedsføringen digitalt

Langt de fleste personer befinder sig på den ene eller anden måde i det digitale univers om det så er i større eller mindre grad. Derfor tvinges virksomhederne til også at være her for, at kunne fange de mulige kunder der hvor de er. Digital marketing er fremadstormende og der er ikke mange virksomheder som i dag ikke benytter sig af digital marketing på den ene eller den anden måde. Om de ønsker dette eller ej, så er det her at mulighederne ligger for et større salg og en større fremdrift.

Hvorfor digital marketing?

Foruden den vigtigste grund, at de mulige kundegrupper allerede befinder sig der, så er det også en god måde at få skabt en kontakt. Hvor fjernsynsreklamer er en-vejs kommunikation, giver digital marketing en mulighed for virksomhederne at komme i direkte kontakt med både eksisterende og mulige kunder, derfor øge deres chancer for at skabe mersalg. Derudover er det ofte en billigere løsning og med CMS kan virksomheder direkte måle hvilken effekt deres marketing har. Der findes underliggende to metoder at bruge digital marketing på – push og pull. Push handler om at nå ud til kunder. Dette kan eksempelvis gøres ved hjælp af nyhedsbreve på mail eller opdateringer på facebook. Pull handler derimod om, at lade kunderne komme til virksomheden selv. Det handler om, at kunderne søger efter en service og finder den virksomheder som kan give denne. En god til at øge muligheden for at blive set af kunden er via Search Engine Optimization (SEO). Her bruger man en ekstern virksomhed, så som River Online Marketing, til at øge ens chancer for at blive set på diverse søgemaskiner. I stedet for at håbe på at man bliver valgt blandt de mange virksomheder som tilbyder nogenlunde samme produkt, kan man via SEO forbedre sine placeringer på nettet. Mange virksomheder bruger begge af disse metoder.